Followers

Saturday, May 16, 2009

14 MEI - TERTUBUHNYA NEGARA HARAM YAHUDI

KHAIBAR KHAIBAR YA YAHUD, JAISYU MUHAMMAD SAUFA YA'UD!!!

(BERWASPADALAH WAHAI YAHUDI, TENTERA MUHAMMAD PASTI AKAN BANGKIT!!!)




Dengan nama Allah yang Maha Agung.


Senarai rentetan peristiwa sehingga tertubuhnya negara haram Yahudi.

1895
Wartawan Yahudi bernama Theodor Herzl menerbitkan buku bertajuk "NEGARA YAHUDI". Wartawan tersebut melontarkan idea penubuhan sebuah negara berasaskan agama dan bangsa Yahudi.

28 OGOS 1897
Bertempat di Basle Switzerland diadakan persidangan Zionis/Yahudi yang pertama - mereka bersepakat menerima cadangan Herzl menubuhkan sebuah negara bagi kaum Yahudi di Palestin selepas 50 tahun. Dengan Theodor Herlz sebagai pemimpin pertama mereka mewujudkan Protokol Yahudi dan membentuk sebuah gerakan yang diberi nama Zionis.

1901
Tabung untuk mengumpul wang bagi "membeli" bumi Palestin diwujudkan. Ketika itu, Palestin masih dibawah kerajaan Islam Uthmaniyyah.



1902
Setelah gagal buat kali pertama(1901) - sekali lagi Theodor Herzl pergi ke Turki untuk berjumpa Khalifah Islam (Sultan Abdul Hamid - Sultan Khilafah Islamiyah yang terakhir). Bertujuan memujuk Sultan membenarkan orang Yahudi membeli tanah kosong di Palestin. Sebagai balasannya Zionis akan membayar kepada Sultan Abdul Hamid :

  • 150 jutawang emas Inggeris
  • Melangsaikan semua hutang kerajaan Khilafah Uthmaniyyah
  • Menubuhkan satu pasukan armada tentera laut untuk kerajaan Khilafah Uthmaniyyah.
  • Membina Universiti Uthmaniyyah di Baitul Maqdis.
  • Memberi sokongan politik kepada Sultan di Eropah dan Amerika.
Jawapan Sultan Abdul Hamid atas tawaran tersebut :
"Saya tidak bloeh bertolak ansur walaupun sejengkal daripada bumi Palestin kerana ia bukan milik saya. Ia adalah milik muslimin yang telah berjihad dan mengorbankan darah untuk mendapatkannya. Sekiranya kamu membayar kepada saya dengan seluruh emas yang ada dimuka bumi ini sekalipun saya tidak kan membenarkan kamu mengambil bumi Palestin."

1904
Kematian Theodor Herzl - diganti dengan Hayim Waizman.

2 NOVEMBER 1917
British mengisytiharkan melalui perjanjian Bulfor supaya negara Yahudi ditubuhkan di Palestin, Amerika menyokong.

1920
Moscow menghantar Vladimir Jabotinsky ( Yahudi Russia) ke Palestin untuk memberi latihan ketenteraan kepada pemua-pemuda Yahudi.

SEPTEMBER 1923
British secara rasmi menjajah Palestin - ia merupakan resolusi daripada PBB. Umat Islam Palestin marah dan menentang penjajahan ini.



1924
Mustafa Kamal Attarturk menumbang Khilafah Uthmaniyyah - LENYAPLAH SISTEM PEMERINTAHAN ISLAM DI MUKA BUMI YANG MENJADI BENTENG KEPADA TERTEGAKNYA KETUANAN ISLAM.

1928
Jemaah Ikhwanul Muslimin dipimpin oleh As Syahid Imam Hasan Al Banna ditubuhkan. Merupakan jemaah Islam yang pertama ditubuhkan selepas kejatuhan Khilafah Islamiyyah. Hasil tarbiyah Ikhwanul Muslimin dan Imam Hasan Al Banna memberi kesan yang besar kepada perjuangan di Palestin hingga ahli jemaah ini sanggup berada di sof pertama dalam perjuangan menentang Yahudi pada tahun 1948.

20 OKTOBER 1930
British menerbitkan kertas putih yang menghadkan bilangan Yahudi berhijrah ke Palestin, untuk meredakan kemarahan umat Islam. Tapi sebaliknya, pada masa yang sama British berjanji kepada kaum Yahudi bahawa sebuah negara Yahudi akan tertubuh di Palestin.

20 NOVEMBER 1935
As Syahid 'Izzuddin Al Qassam - seorang ulama' terkenal berasal dari Syria dibunuh setelah bertempur dengan tentera Inggeris. Kematian beliau menimbulkan kemarahan umat Islam.

16 OGOS 1947
Sidang PBB membahagikan Pelstin kepada dua bahagian, satu untuk Arab dan satu lagi untuk Yahudi.

31 MAC 1948
Pembunuhan di Kampung Abu Kabir. Kumpulan Hajnah membunuh semua penduduk yang cuba melarikan diri.

9 APRIL 1948
Yahudi dari kumpulan Hajnah dan Argun diketuai oleh Manachem Begin telah membunuh 250 muslimin di Dir Yasin, 100 daripada meraka adalah wanita. Umat Islam yang masih hidup diangkut dengan trak dan dilontar dengan batu.

14 MEI 1948
Pembunuhan kejam yang dilakukan oleh pengganas Israel ke atas 50 orang Islam di Kampung bau Syahsyah. Sebahgian mereka ditembak dengan senjata api dan sebahagian yang lain dikapak kepala mereka.

Pada hari ini juga British mengakhiri penjajahannya di Palestin dan mengisytihar penubuhan negara Israel, sehari selepas itu Presiden USA mengiktiraf kedaulatan negara haram Israel pada jam 11.12 pagi.



Rujukan : buku NOSTALGIA SYUHADA' PALESTIN - IBNU ISMAIL- AL QASSAM LIBRARY-

moral of the story : DIDIKLAH ANDA UNTUK MENCINTAI ALLAH DAN RASULNYA PASTI DIA KAN MENCINTAI ANDA.....DIDIK ANAK ANDA DENGAN PANDUAN AL QURAN DAN SUNNAH SERTA KEBERANIAN, MENCINTAI JIHAD DAN MATI SYAHID, ANDA PASTI BAHAGIA DI AKHIRAT NANTI...INSYAALLAH.

2 comments:

Ummuafiq Hashim said...

Assalammuaalaikum,normi. Dah lama akak mencari info tentang bagaimana Israel boleh jadi sebuah negara. Tq.Akak dah linkkan blog normi ke blog akak.Tak pe ye..he..he..

Normi Hj Mat Yusof said...

waalaikumussalam. alhamdulillah dapat kita berkongsi ilmu.

KAMI ^_^

KAMI ^_^