Followers

Friday, July 23, 2010

5 MINIT PUN CUKUPLAH.....




Dengan asma Allah yang Maha Agung.

Ayah, ibu....lima minit sudah cukup untuk anda "menjenguk, memeriksa dan mengenal pasti" kondisi anak-anak di sekolah.Sungguh 5 minit sudah mencukupi.

Ayah, ibu....lima minit sudah cukup untuk anda mengetahui apatah anak-anak ada pensil untuk dibawa ke sekolah. Apakah anak ada pemadam, ada buku tulis yang cukup, ada pensel warna... Sungguh 5 minit sudah mencukupi.

Ayah,ibu....lima minit sudah cukup untuk anda tahu apakah ulasan,komen guru-guru di buku kerja anak-anak. Sungguh 5 minit sudah mencukupi.

Ayah,ibu....lima minit sudah mencukupi untuk anda tahu dan kenal tahap KERAJINAN DAN KEMALASAN anak-anak.

Ayah, ibu....luangkah walau hanya 5 minit - menjenguk beg sekolah anak-anak. Bertanya apakah sudah ada pensil untuk menulis, apakah sudah ada pemadam, apakah lagi yang anak-anak ayah dan ibu perlukan.

LUANGKAH 5 MINIT ITU.....UNTUK ANAK-ANAK KITA JUGA BUKANNYA ORANG LAIN!

tinta normi : saya sedikit "emo" hari ini....ada rasa kecewa dan tertanya2 juga. Hari ini ketika menyuruh seorang murid membuat latihan, dia langsung tiada buku tulis. Bukan sekali ini bahkan berkali2. Kerja di buat tak pernah siap! Antara rutin saya ia "check" beg murid bila mereka mengadu tiada buku untuk menulis. Saya termenung sendiri bila melihat dalam beg anak ini hanya kertas2 dari koyakan buku2 tulis. Beg sekolah berisi sampah! DI MANA IBU DALAM HAL INI? AYAH DI MANA?

Murid lain....bila disuruh menulis, dia terjenguk2 di bawah kerusi, mencari2 didalam laci meja, terintai2 di lantai kelas...apa yang mereka cari? PENSIL! Mengharapkan pensil murid lain yang tertinggal atau terjatuh... ADUHAI, DI MANA IBU? DI MANA AYAH?

LUANGKAH 5 MINIT ITU.... TOLONGLAH UNTUK ANAK-ANAK2 KITA BUKANNYA ORANG LAIN.

ruang makan idaman saya!
sejuk sikit hati...hehehe

2 comments:

Ros Illiyyuun said...

Salam :)

Terkesan sedikit membaca entri ini.

Saya juga seorang guru, menghadapi masalah yang sama. Kalau murid miskin saya tak kisah tidak mempunyai buku, dan saya berbesar hati berikan mereka buku percuma.
Malangnya anak-anak orang yang agak senang yang menghadapi masalah ini juga.

Masalah ini akan mengganggu P/P seorang guru kan...bila buku tiada, latihan tidak dibuat, akhirnya, rata-rata mereka inilah yang selalu gagal dalam pelajaran.

Terima kasih perkongsian :)

Normi Hj Mat Yusof said...

to ros illiyyuun....

ya, saya pun sama,kalau anak org susah sy berlapang dada.

saya berusaha untuk sabar.

KAMI ^_^

KAMI ^_^