Followers

Friday, December 11, 2009

NILAI DIRI - SECEBIS MUHASABAH


MENGUTAMAKAN YANG LEBIH UTAMA, dalam erti kata lain, mementingkan perkara yang lebih penting..... itu resepi kejayaan seorang sahabat.

Saya pernah dikelilingi oleh insan-insan luar biasa pada pandangan mata saya.

Sahabat saya ketika belajar di DQ boleh berjaga malam dari selepas waktu I'syak hingga ke azan Subuh membaca dan mengulang hafazan al Quran ketika musim peperiksaan. Natijahnya, dia muncul salah seorang pelajar MUMTAZ.
Sahabat yang lain, membaca dan mengulang hafazan Al Quran hingga serak-serak basah (ala-ala suara itik pulang malam...hehehe) kerana melazimi ayat-ayat supaya kental dan basah dalam ingatan.

Aishah Ho, saya pernah menulis tentangnya.
Pelajar OKU di DQ, berjaya menamatkan hafazan 30 juzu'


DAN SAYA? Selalu berharap menjadi sekuat mereka.....walaupun sering kalah dengan mata yang merah mengantuk, lemahnya tubuh lantaran lemah juga keinginan untuk berjaya. Lalu, jadilah saya hanya insan biasa-biasa di sana.....

Itu kenangan silam di DQ.

Lalu hari ini, selepas bergelar isteri dan ibu.....saya perlu kembali MENGUTAMAKAN YANG UTAMA. MEMENTINGKAN YANG LEBIH PENTING.

KEUTAMAAN SEBAGAI :
  • HAMBA ALLAH
  • UMAT RASULULLAH saw
  • ISTERI
  • ANAK
  • IBU
  • DA'EI
  • yang paling penting juga amanah AL-QURAN yang sedang digalas. Ya! Saya dipilih untuk menghafaz ayat-ayat Allah, dan pilihan itu dahulu datangnya dari saya, jadi tidak dapat tidak saya MESTI mengjaga sebaik mungkin amanah ini.
YaAllah, ada masa rasa sangat bersalah menyelubungi diri, bila sanggup berjaga malam menulis dan melayari internet, tapi....amat berat untuk solat sunat walau hanya 2 rakaat pada Al Kholiq terlebih dahulu. Sering juga terlupa untuk bersyukur atas segala kurniaanNya.

Ya Allah, ada masa rasa amat bersalah, bila mempunyai ruang masa yang banyak untuk bersantai dan berehat, namun sering berasa letih tatkala mahu memperbanyakkan selawat kepada kekasih Allah Rasulullah saw.

Ya Allah, ada ketikanya rasa amat bersalah pada suami lantaran masih tidak mampu menjadi sebaik-baik isteri buat dirinya.

Ya Allah, ada saatnya rasa amat bersalah bila memikirkan dosa-dosa silam pada ayahanda dan bonda. Mampukah diri ini menebus dosa itu dan membalas budi mereka?

Ya Allah, ada waktunya rasa amat bersalah pada anak lantaran ummi ini tidak mampu menahan sabar......sedangkan dirimu anak hanyalah si kecil yang belum sempurna akalnya.


Ya Allah, ada masanya rasa bersalah menghantui lantaran diri terikat dengan amanah da'ie yang selalu juga diabaikan.

Ya Allah, saat dan ketika ini andai nyawa ditarik dari halkum, maka hambaMu inilah insan paling menyesal kerana sering menangguhkan waktu untuk mengukuhkan hafazan al Quran di dada.

darul quran : TAMAN TARBIAH KAMI

perjalanan seorang hamba, mencari keampunan Tuhannya

-YA ALLAH, SEMOGA HAMBAMU MENJADI INSAN YANG DIMULIAKAN KERANA MENYESALI DOSA-DOSA DAN BERTAUBAT-

2 comments:

Esfarizam said...

kak mie..rindu nak jadi anak-ank bushra....usrah kak mie...entah kenapa...coretan kak mie serupa dgn yg bermain2 di benak es sekarang...rindu dgn tarbiyah dq...rindu sgt2

kak mie to es said...

ya....itu keluhan ramai dr kita es. itu juga cabaran terbesar hamatul quran.

KAMI ^_^

KAMI ^_^