Followers

Monday, July 29, 2013

Majlis Penyerahan Zakat dan Sedekah Untuk Anak Yatim & Miskin

Alhamdullillah...sangat bahagia dapat membantu. Dada terasa sangat lapang dan tenang. Sungguh, melakukan sesuatu yang kita suka dan memang sesuatu yang sangat membahagiakan. Kunci untuk rasa bahagia itu adalah, apa yang kita lakukan itu mendatang kebaikan dan menyebarkan manfaat. 

Jujur, jiwa sangat rasa sangat sayu melihat gembiranya anak-anak ini menerima telekung solat hadiah pemberian insan-insan lembut hati dan pemurah. Ilham untuk  mencari para dermawan dan mempromosinya di fb terlintas ketika mendengar ucapan ajk surau yang mengalu-alukan para dermawan untuk meninfakkan wang dan membazar zakat kepada fakir miskin.

Seusai solat subuh - di hadapan komputer tangan saya laju menaip "status" mencari para dermawa. Alhamdulillah, tak sampai setengah jam kotak komen saya bertalu-talu sahabat alam maya mohon untuk saya memberi info lanjut. Allah...Engkau Memang Maha Pemurah - maka rahmatilah insan-insan pemurah ini yang rata-ratanya hanya mengenali saya melalui laman sosial. Bahkan ada yang langsung tidak mengenali saya!

Mereka yang menerima sumbangan ini terdiri dari pelajar Pondok FiZhilalil Quran, anak-anak yatim dan miskin dari sekolah sekitar bandar Kota Kinabalu.


















Status fb saya : 23.Julai.2013
>>Alhamdulillah...ramai para dermawan. Projek infak telekung solat yang saya buka semalam saya tutup ya. Ada yang bank in kepada saya lebih dari harga sebenar telekung. Saya dah maklumkan lebihan RM10/RM20 itu saya akan masukkan dalam tabung dana pembangunan untuk Pusat Pendidikan Islam An Nur (Tahfiz) - mohon kilk& like -https://www.facebook.com/ppiantahfiz. InsyaAllah saya akan update gambar telekung yang bakal diinfakkan dalam masa terdekat ya.
*ini tangan suami saya..hehe*
 


Rasulullah saw bersabda:

“Sedekah dapat menolak kematian yang buruk.” (Al-Wasail 6: 255, hadis ke 2)

Beliau juga bersabda:

“Bersedekahlah kalian, karena sesungguhnya sedekah dapat menambah harta yang banyak. Maka bersedekahlah kalian, niscaya Allah menyayangi kalian.” (Al-Wasail 6: 255, hadis ke 11)

Nota suri keluarga bekerja dari rumah :Ketika masih bekerja, waktu saya sangat terhad. Masa saya terkekang dengan dunia "kesibukkan dan keletihan sendiri" Jujur, saat saya meletakkan jawatan saya berdoa agar saya bertemu sesuatu yang dapat saya infakkan sepenuhkan sedikit ilmu yang saya miliki. alhamdulillah, saya dipertemukan dengan sahabat dan kumpulan usrah yang berusaha menyebarkan kebaikkan tanpa menharapkan balasan. Tips,untuk anda bergaullah- seberakan kebaikan!





No comments:

KAMI ^_^

KAMI ^_^