Followers

Wednesday, June 17, 2009

PERITNYA TERASA BILA KITA DISALAHERTI......

Saya dibesarkan dalam keluarga yang ma dan ayah yang tidak pernah meninggikan suara, apatah lagi mengeluarkan kata-kata yang kesat. Mungkin disebabkan dari kaklong sampai saya anak ke5, kami semua perempuan. Selepas saya, barulah lelaki. Kami sendiri tahu apa yang ayah tak suka, dan apa yang akan membuatkan ma kecewa. Sekadar jelingan ayah, pasti membuatkan kami tak senang duduk.

Sekarang bila bersuami, suami pun bukan seorang yang mudah marah dan meninggikan suara.....jika ada yang dia tak suka, suami akan berterus terang atau sekadar mendiamkan diri (muka masam le tu....kikiki). Atau sekadar cubit-cubit sayang bila saya terlupa memakai "sarung lengan".

Jadi, apabila ada orang melemparkan kata-kata yang agak kasar dan mengatakan sesuatu bicara yang sama sekali saya tidak memaksudkan sedemikian...saya akan mudah terasa dan hati saya akan hancur lumat, jiwa saya bagai dihiris dan kepala saya bagai dihempap dengan batu yang besar.

Dan itulah yang saya rasakan saat ini...... kerana sesungguhnya saya benar-benar tidak memaksudkan apa yang dia katakan. Apatah lagi kata-kata itu keluar dari dia, sahabat saya. Saya benar-benar perlu menangis......

DOA RASULULLAH saw SELEPAS DIHALAU DARI KOTA THOIF

" Ya Allah, aku mengadu kepadaMu lemahnya kekuatan diriku, sangat terbatasnya kecerdasanku, dan kehinaanku atas manusia. Dengan rahmat Mu ya Allah, Tuhan sekalian alam.
Di Kaulah Tuhan Pemelihara orang-orang yang dhoif. Di Kaulah Tuhanku, kepada siapa Engkau menyerahkan aku....kepada orang asing yang mengusirku, atau kepada musuh yang menguasai urusanku. Tetapi, meskipun demikian aku redha asal saja Engkau tidak memurkai aku. Kemaafan Mu lebih besar dari dosaku....aku memohon dengan nur Zat Mu yang menerangi semua kegelapan, dan dengannya menjadi baik urusan dunia dan akhirat. Semoga aku tidak Engkau murkai dan tidak ditimpa azab Mu.

Bagi Mu sumber keredhaan sehingga Engkau meredhaiku. Tidak ada daya dan kekuatan hanya dengan Engkau. "

UNTUK HATI YANG MAHU MENGERTI.....
Jika engkau memandang segalanya dari Allah...yang menciptakan segalanya, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakitnya hatimu, yang membuatkan keinginanmu terhalang....yang menyusah-nyusahkan hidup mu ......PASTI AKAN DAMAILAH HATIMU, kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia.

Bukan Dia tidak tahu akan derita hidupmu, pecahnya hatimu,.....tapi mungkin itulah yang Dia mahu....mungkin untuk menguji sedalam mana cinta dan pengorbananmu....Juga mungkin Dia tahu hati yang sebeginilah selalunya lebih lunak dan mudah akrab denganNya.


No comments:

KAMI ^_^

KAMI ^_^