Followers

Monday, July 13, 2009

BILA KITA MOHON KESABARAN, ALLAH HADIAHKAN KITA UJIAN

Begitulah Dia mendidik jiwa hambaNya supaya kita kenal erti sabar dan tabah serta berani......


Sekarang menjelang 03.30 am, saya tidak boleh melelapkan mata. Ameen sudah 3 malam tidak lena tidur, mungkin ada yang tidak selesa maklumlah demam. Baru 10 minit saya terlena, Ameen merengek....dan lagi, dan lagi....sejak dari pukul 12 tadi. Dengan suami tiada di sisi semua ini amat menguji saya....

Sejujurnya, saya tergolong dalam kalangan yang penakut, mungkin juga sangat penakut. Ketika berumur 6 tahun saya masih mencari ayah dan ma di bilik tidur apabila terjaga di tengah walaupun saya tidur dengan 4 orang kakak.

Di DQ kawan-kawan pun tahu saya tidak boleh tidur seorang diri.....namun seringkali saya diuji....ketika pendaftaran pelajar baru sahabat EXCO yang menguruskan penempatan bilik pelajar baru akan memastikan bilik saya akan dapat roomate, namun tunggu dan tunggu tiada yang masuk....bakal adik bilik saya rupanya menolak permohonan masuk ke DQ. Selama setahun (2 semester) saya mengusung bantal ke bilik sahabat bila malam menjelma. Namun alhamdulillah memang menjadi rutin di DQ kami tidur bersama agar mudah bangkit di awal pagi untuk menghafaz AL QURAN.

Namun saat ini, suami out station selama seminggu, saya benar-benar memerlukan kekuatan dan keberanian. Saya benar-benar berharap Ameen tidak meragam di tengah malam. Namun, begitulah kehendak Allah....sehari sebelum suami ke luar daerah Ameen demam....dan, anak yang demam biasanya akan meragam dan tidak boleh tidur malam......
dan itulah yang terjadi.....

TAPI, segala puji bagi Allah...kerana saya tidak dihantui rasa takut yang keterlaluan walaupun tidur terganggu dengan rengekan Ameen, terpaksa berjaga memastikan badan Ameen tidak terlalu panas, memeluknya bila dia tidak selesa dan menangis.....

KENAPA? Kerana saya telah bersolat hajat memohon, mengadu dan merayu pada Allah agar menghilang rasa takut saya pada manusia dan kejahatannya serta makhluk-makhluk yang lain dan kejahatannya. Mengharapkan rasa takut saya hanya pada Allah. Saya benar-benar mengharapkan perlindungan, penjagaan Allah dari segala kejahatan makhlukNya.

"Ketika kumohon kepada Allah kekuatan, Allah memberiku kesulitan agar aku menjadi kuat Ketika kumohon kepada Allah kebijaksanaan, Allah memberiku masalah untuk diselesaikan Ketika kumohon kepada Allah kesejahteraan, Allah memberiku akal untuk berfikir Ketika kumohon kepada Allah keberanian, Allah memberiku bahaya untuk kuatasi Ketika kumohon Allah sebuah cinta, Allah memberiku orang-orang bermasalah untuk kutolong Ketika kumohon kepada Allah bantuan, Allah memberikanku kesempatan Aku tak pernah menerima apa yang kupinta, tetapi aku menerima segala yang kuperlu Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain terbuka, tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu yang dibukakan bagi kita Orang orang yang paling berbahagiapun tidak selalu memiliki hal hal terbaik, mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap hal yang hadir dalam hidupnya. Mungkin Allah menginginkan kita bertemu dengan beberapa orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima kasih atas kurniaNya.
Waktu kita lahir, kita menangis dan orang orang di sekeliling kita tersenyum, jalanilah hidup kita sehingga pada waktu kita meninggal, kita tersenyum dan orang orang di sekeliling kita menangis."(dipetik dari blog kakchik : keluargakusayang)

Begitulah kehendak Allah....ketika saya memohon agar Ameen tidur lena kerana saya takut berjaga malam seorang diri....Dia tidak tidurkan Ameen, namun Dia hadiahkan saya rasa kuat dan kekuatan serta keberanian agar saya hanya bergantung harap padaNya. Kerana sesungguhnya hanya DIA selayaknya untuk ditakuti azabnya, dan hanya padaNya kita mengharapkan kasih dan perlindungan.

tinta normi : hari ni baru malam kedua, masih berbaki 3 malam. Semoga Allah melindungi kami dan doanya saya tidak takut yang keterlaluan.....

harapnya esok malam Ameen mampu tidur lena, kerana hari Rabu saya sudah mula bekerja selepas 2 hari cuti emergency.

p/s i : abang copek le balik....huhuhu

p/s ii) boleh rujuk buku 101 DOA DARIPADA HADIS-HADIS SAHIH (Ustaz Zahazan Mohamed) untuk doa menghilangkan rasa takut pada makhluk.


No comments:

KAMI ^_^

KAMI ^_^