Followers

Wednesday, August 25, 2010

TAK PANDAI MEMASAKKAH SAYA? ADAKAH? =)

Dengan asma Allah Yang Maha Agung

Lebih setahun menjadi blogger walaupun bukannya "blogger tegar" yang setiap hari ada update terbaru, saya tahu baru sekali saya menulis tentang resepi makanan. Adakah ini tandanya saya tak pandai masak? hehehe....

Saya bukanlah chef cun melecun yang meletup-letup bila masak Bukan juga makcik campak-campak je, bila memasak terus menjadi.

Saya tukang masak BUKU RESEPI....tiap kali nak masak kena tengok buku resepi dulu, tak pun call ma saya di Kelantan. Saya cuma isteri biasa2 namun CUKUP suka bila suami memuji air tangan saya.

Suka bila suami puji sambal belacan saya sedap - walaupun maklong kat Perak tempat saya mengajar dulu cakap sambal belacan saya pedas hingga boleh membunuh!!

Saya juga suka ayat skema suami .... "Abang teringat lagi mee goreng Mie semalam...." dalam erti kata lain, takyah beli kat bazar Ramadhan......masak je!

Tapi, saya tahu suami saya suka MURTABAK hasil tangan saya! Jadi saya juga suka membuatnya, hari-hari pun tak pa! UNTUKMU SUAMI APA SAJA AKAN DIUSAHAKAN.

RESEPINYA MUDAH JE
untuk inti

ayam - bahagian isi(hiris nipis2)
kentang - potong dadu (kecik2 je)
bawang putih - 3-5 ulas
bawang besar - potong dadu
sebuk kari - 1-2 sudu besar
daun sup
garam
gula

  • -bawang putih diketuk dan ditumis bersama bawang besar
  • -masukkan sebuk kari-tumis lagi hingga pecah minyak
  • -masukkan ayam + ubi kentang masak
  • -masak + kacau hingga empuk kentang dan ayam masak
  • (tambah air sikit kalau kering sangat)
  • dah masak sesuaikan rasa dengan garam dan gula
then,
angkat inti tadi dalam pinggan pecahkan 1-2 biji telur
gaul

ISTIMEWANYA MURTABAK INI SAYA GUNAKAN KULIT POPIA
DULU, RAJIN JUGA BUAT DOH UNTUK KULIT MURTABAK NI, TAPI BILA DAPAT PETUA GUNA KULIT POPIA JE. LAGI SENANG!

  • letak dalam sesudu atas kulit popia pastu lipat dengan sopan santun gitu...
AKHIRNYA
  • bakar atas kuali dengan minyak yang sedikit
  • guna kuali leper untuk burger tu lagi elok. Saya guna kuali biasa saja.
DAN INILAH HASILNYA
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
p/s: lepas letak inti dan lipat terus letak atas kuali.
kalau anda suka murtabak besar macam kat kedai guna le kulit popia yang besar.


tinta normi : cicah dengan sos cili HPA pasti anda akan terbang di udara....sedaaapp..

No comments:

KAMI ^_^

KAMI ^_^