Followers

Thursday, March 3, 2011

MENCARI SEMANGAT

DENGAN ASMA ALLAH YANG MAHA AGUNG

Saya melalui 2,3 hari fasa-fasa buntu dan tiada semangat. Ya Allah.....perlu membina momentum baru menambah iman dan mencari kemanisan ibadah. 2,3 minggu usrah tertunda....rindu pula pada usrah. Rindu duduk berbincang atau sekadar bertanya khabar sahabat.


Rindu juga pada kehangatan ukhuwah sahabat di DQ - sempat menjenguk akaun FB mereka walaupun hingga kini saya tidak berminat dengan FB.

Selain al Qur'an, antara ubat mujarab kembali mencari buku motivasi.....

Buku yang lama dilupakan dalam rak.....emm, berazam mengkhatamkannya hari ini! Sedikit isi dalam buku kecil ini :

~~Imam Bukhari - meneliti kitab sahihnya selama 16 tahun. Setiap hadith yang ditulisnya dimulakan dengan mandi dan solat sunat 2 rakaat.

~~Kata Umar Abdul Aziz - "Sungguh aku memiliki jiwa yang merindu. Jiwa yang merindui kepimpinan, maka aku mendapatkannya; merindui khalifah, maka aku meraihnya; dan sekarang jiwa itu merindui syurga."


~~Abu Bakar As Siddiq - salah seorang daripada sahabat ang menginfakkan seluruh hartanya. Beliau menumpaskan kemurtadan. Di akhirat nanti beliau dipanggil dari lapan pintu syurga.


~~ Seorang alim dari Andalusia telah membaca kitab sahih Bukhari sebanyak 700 kali.


~~Imam Al Ghazali - meghafaz al Quran pada usia 6 tahun dan menjadi ulama besar dan mengajar ulama seluruh negara pada usia 9 tahun.


tinta normi : KATA IMAM SYAFIE - AKU BERJAGA SETIAP MALAM KETIKA ORANG LAIN LELAP TIDUR, MAKA AKAN SAMAKAH DARJATKU DENGAN MEREKA SETELAH ITU?

No comments:

KAMI ^_^

KAMI ^_^